BBQ-dags!

Efter gårdagen då vi var på stan och fixade fick jag återigen hög feber på kvällen. Även om jag mår bra idag så valde jag att stanna hemma när Filippa skulle ner på stan. Efter många om och men hittade jag till slut en stream så att jag kunde se AIK besegra Åtvidaberg med 3-2 på hemmaplan, skönt! Ikväll är det BBQ-kväll för alla utbytesstudenter och ifall jag inte mår sämre tänkte jag sticka dit, vi återkommer med rapport.
 
I brist på annat att skriva tänkte jag lista några detaljer som skiljer sig mellan Sverige och USA:
 
* Skatten är inte medräknad på prislappar här i USA. Även om skatten är låg (8,75% om jag förstått det rätt), så har det hittills varit samma sak varenda gång: Man ska betala för något som enligt prislappen kostar t.ex. 19.90:-, man drar fram en 20-dollarssedel och expediten står och tittar på en som att man vore dum i huvudet.
 
* När man ska duscha så kan man inte ställa in vilken kraft man vill ha på strålen. Det enda man kan bestämma är ifall man vill vrida på kallare eller varmare vatten. I alla fall är det så i vår lägenhet och på hotellet som vi spenderade första natten på.
 
* Gatorna asfalteras inte alls i samma utsträckning som i Sverige. Istället är det stora cement(?)block som ligger i långa rader. Att åka buss eller bil ger inte alls samma mjuka känsla.
 
* När jag ändå är inne på fordon och gator; vilken skillnad det är på bilarnas storlek! Vi har inte sett en enda puttig Fiat eller liknande, utan det är bara stora pickups, Tahoes och andra bjässar. Detta medför att parkeringsplatserna och även de flesta vägarna är enorma!
 
* Att köpa mat ute är betydligt billigare. Ett meal på McDonalds kostar som tidigare nämnt 5-7 dollar, vilket är nästan halva priset jämfört med Sverige. Igår käkade vi lunch på ett ställe där jag köpte en stor grillad sandwich med korv, ost och massa annat i för 6 dollar, alltså runt 40 kronor. Maten i mataffärer verkar dock skilja sig ganska kraftigt. Vissa varor är betydligt billigare än i Sverige, andra mycket dyrare och vissa ligger ungefär i samma prisnivå.
 
Avslutningsvis vill vi tacka för alla fina kommentarer och lyckönskningar, senast var det Filippas mamma Helena. Hoppas att ni alla mår bra!

Kommentarer
Postat av: Pappa Göran

Synd att Wille känner sig vissen,det är kanske bara alla nya intryck som han har blivit krasslig av.Hoppas verkligen att det går över snart.Tänk vad ni har upplevt mycket redan,hur många upplevelser finns det???
Jag har börjat mitt nya jobb-en dag i veckan-det verkar helt OK.Annars är allt bra här,Mimmi ligger brevid mig hela tiden,hon är verkligen gullig.....Ha det bra FAR

2013-08-20 @ 21:04:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0