Klagomål, skolstart och Chicago

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här. Efter ett svagt mått av klagomål från Filippas sida ska jag försöka bättra mig och uppdatera lite oftare. Häromdagen slog ju vår blogg rekord med 26 unika besökare under samma dag! Jag börjar nästan känna mig som Blondinbella.
 
Igår var det skolstart och vi började lugnt med endast en lektion. Den första veckan är "syballus week" vilket innebär att man går igenom kursplanen, vad kursen behandlar och vad som förväntas av studenter och lärare. Som jag skrev på Facebook studerar vi nu på världens tredje högst rankade universitet inom finansiering. Dock var AC:n trasig, så i gissningsvis 40 graders olidlig värme spelar det ingen roll hur högt man är rankad eller hur intressant föreläsningen är, det går ändå inte att koncentrera sig för fem öre. Det är alltså väldigt svårt att säga något om denna föreläsning förutom att läraren ändå verkade intressant och karismatisk.
 
Ett härligt system de har här på universitetet är att man fram till den 9/9 har möjlighet att lägga till eller ta bort kurser. Med andra ord kan man gå på lite olika introduktionsföreläsningar, känna av atmosfären bland studenter och lärare och ta ett beslut efter det. Självklart är de allra flesta kurserna fulla men man kan ändå gå dit och känna efter ifall det är något man vill läsa nästa termin. Innan vi sökte våra ursprungliga kurser hade jag spanat in en Managementkurs med inriktning på sport. Den verkade spännande med analyser av hur man marknadsför och genomför idrottsevenemang. Till en början var denna kurs full men när jag tittade i fredags hade någon hoppat av så jag var snabb och knep den platsen. Problemet var att den krockade med en av mina andra kurser som jag var tvungen att ta bort, vilket ledde till att jag fick lägga till en annan kurs och sedan ta bort ytterligare en för att sedan lägga till.. Ja ni förstår vart detta leder? Jag fick i princip göra om hela mitt schema men jag var väldigt nöjd då jag tyckte att de nya kurserna var betydligt intressantare än de ursprungliga. När jag idag skulle gå på min Managementkurs blev jag dock ganska besviken. Då jag hade lite svårt att hitta var salen nästan full när jag klev in med mina beiga shorts och ljusa pikétröja. Jag möttes av en sal med cirka 100 studenter där i alla fall 95 av dessa var antingen amerikanska fotbollsspelare, basketspelare eller cheerleaders. "Kul" tänkte jag först då en tanke med denna kurs var att jag ville lära känna lite idrottsmänniskor. Dock visade det sig väldigt tidigt att denna kurs endast var utformad för att de som spelar i universitetes olika idrottsföreningar ska ha lektioner att gå på. Läraren var noga med att poängtera att ifall man missar några lektioner på grund av matcher eller träningar så gör det absolut ingenting. Han förespråkade också multitasking, så ifall man ville kolla på film, lyssna på musik eller spela spel på sin mobil under lektionstid förstod han detta helt och hållet. Det var med andra ord en kurs där idrottarna kan sitta av sin tid, diskutera lite idrott, kanske ta en tupplur men ändå få sina poäng. 
 
Min nästa lektion var i en kurs som jag var något osäker på hur den skulle vara. Det är den enda kursen som egentligen inte är relaterad till mina studier i Sverige, men jag tyckte ändå att den hade en intressant kursbeskrivning. Kortfattat handlar den om hur människor planerar och utnyttjar sin fritid samt hur detta påverkar familjen och samhället. Man skulle såklart kunna dra paralleller till nationalekonomi blandat med sociologi och viss psykologi. Svårt att beskriva men jag ville i alla fall testa på. 50 minuter senare hade jag fått ett väldigt bra intryck av läraren och kursinnehållet samt ett gott skratt. Flera av idrottarna från föregående lektion var även med på denna och de satte sig genast skönt tillbakalutade i sina stolar med hörlurar i öronen och fingrarna flipprandes över telefonerna. Läraren som var en liten kvinna i 50-årsåldern slog näven i bordet när hon kom in och förklarade snabbt att de som inte lyssnade på henne eller höll på med annat skulle få en varning innan hon med egen kraft skulle slänga ut dem med huvudet före. Minen på dessa 120-kilosklumpar var obeskrivlig!
Jag fick som sagt ett väldigt bra intryck av denna powerkvinna och även kursens innehåll verkar jäkligt spännande!
 
Efter lektionen mötte jag upp Filippa och vi började återigen se över vårt schema då jag inte hade någon större lust att läsa den alltför oseriösa Managementkursen. Vi hittade då en Businesskurs som verkade grymt bra och även passade in med de andra kurserna. Vi gjorde om vårt schema återigen vilket innebär att vi båda har ökat svårighetsgraden i våra kurser. Det kommer förhoppningsvis gå bra men det blir möjligtvis några fler pluggtimmar per vecka.
 
Väl hemma kom min nyfunna franska vän Clem över till oss för att diskutera den kommande helgen. Måndagen 2/9 är Labor Day vilket innebär att det inte är några lektioner och många studenter ska därför åka iväg till olika ställen. Vi hade pratat ihop oss med ett gäng på 12 personer om att åka buss till Chicago då flygbiljetterna är ruskigt mycket dyrare under denna helg. Efter en stunds sökande hittade vi ett hotell centralt till ett väldigt bra pris som vi inte vågade vänta med att boka. Problemet var att många av de andra i gruppen hänger ihop fyra och fyra eller två och två så vi tänkte att det kanske skulle bli svårt att hitta en fjärde person till vårt rum. Filippa testade att ringa en svensk tjej som vi umgåtts en del med. "Tjena Cattis, ska du med till Chicago i helgen?" "Absolut!". Inga konstigheter där inte, skönt att det löste sig! 
 
Nu är klockan 18.40, det är 31,7 grader varmt ute och vi ska försöka ta oss ut för att köpa varsin cykel.
 
Chicago watch out, here we come!
 

Kommentarer
Postat av: Pappa Göran

Jag är inte det minsta förvånad..Nu kanske ni förstår varför USA förlorade kriget i Vietnam???
Och de övriga med förrästen! Moral och stridsvilja???Njaa inte så värst.Hoppas att allt går bra för er,ni tar snart över det där Universitetet....Kram

2013-08-28 @ 12:54:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0