Urbana-Chicago-Orlando-Miami Beach

Hej!

Nu är det ju ganska många veckor sedan vi var i Florida. Tanken var att skriva om varje dag, men med tentor, inlämningsuppgifter, avskedsfester, middagar och mycket annat så har tiden för bloggande varit knapp.
Jag tänkte dra igenom resten av resan lite kort, både för er nyfikna där hemma och för vår egen skull när vi vill drömma oss tillbaka.

Innan vi brände ned mot Miami Beach åkte vi till en stor outlet. Det är helt galet hur billiga vissa produkter är vid dessa! Jag köpte bland annat en Ralph Lauren-skjorta för runt 250 kronor.. Efter lite shopping satte vi oss i bilen och slog på vår GPS, nästa anhalt Miami Beach.

Efter fyra timmars bilfärd och lite snurr inne i staden så hittade vi vårt hotell. Vi hade ju förstås sett på kartan innan att det låg bra till och när vi även märkte att standarden på hotellet verkade riktigt bra kunde vi inte vara annat än nöjda. Eftersom att vi bara skulle spendera två nätter i staden och då klockan var ganska mycket när vi kom fram så bytte vi snabbt om, slängde i oss några drinkar och gled ut. Tjejerna hade flirtat lite med hotellreceptionisten vid vår incheckning så i fickorna hade vi biljetter som lät oss gå före kön och betala halva inträdet. Först satte vi oss i en bar, beställde och insåg att priserna var det femdubbla jämfört med Urbana-Champaign. Som hungriga, fattiga studenter satt vi där och snålsippade på drinkarna och tömde skålen med barsnacks de erbjöd. Torkade baconskivor, MMMM!

Stället vi gick ut på var riktigt bra. Det var inte något av de "coola", högt rankade ställena men det låg på stranden och hade bra musik. Vi hade bestämt tidigare att möta upp ett gäng andra svenskar från Urbana som också var i Miami och tillsammans med dem, och en hel del andra som vi träffade, festade vi natten lång.

Under måndagen gick vi runt och spanade in staden. Vi hade otur med vädret genom regnskurar och lägre förväntade grader, men det var ändå spännande att gå runt och kika. Vid stranden svajade flaggor som varnade för extremt starka strömmar, vågor och "farliga djur". Inte riktigt läge för att bada med andra ord, men jag och Filippa kunde inte låta bli att slänga av oss skorna och leka lite i vattnet.

Även om vi var nöjda med utestället som vi besökte dagen innan så var vi alla överens om att det skulle vara häftigt att gå på någon av de riktigt stora, kända klubbarna. Frågan var väl dock om man överhuvudtaget skulle komma in då de hade stammisar som både var högt politiskt uppsatta eller världskända som skådespelare eller artister.

Under vår promenad till skaldjursrestaurangen där vi skulle äta middag fick vi flera olika erbjudanden om extrapriser till olika klubbar. Det vi nappade på var en deal där vi skulle ha öppen bar på en pub i två timmar, åka till the Mansion (rankad topp 10 klubbar i hela världen) i en "partybuss", gå före kön med gratis inträde. Detta skulle kosta oss 40 dollar per näsa, vilket motsvarade enkelt inträde på the Mansion i vanliga fall. En annan var lite skeptisk till erbjudandet då det nästan lät för bra, men efter middagen körde vi på det utan problem.

Vad kan man säga om the Mansion då? Häftigt ställe. Svindyrt (25 dollar för en 33cl öl...). Många som spenderade stora summor pengar. Många som ville ge intrycket av att de spenderade stora summor pengar. Det jag reagerade starkast på var hur de hade byggt upp lokalen. I vanliga fall så brukar det finnas en VIP-hörna där folk av någon anledning gillar att sitta. På det här stället bestod 90% av lokalen av VIP-avdelningen. De som inte blev insläppta innanför repet fick stå i en halvcirkel runt VIP-avdelningen och trängas. Det var också något märkligt att de på en vanlig klubb hade stora burar i taket där lättklädda tjejer dansade.

På vägen hem tog vi en promenad längs Ocean's Drive, käkade och somnade sedan gott. Dagen efter vinkade vi farväl till palmerna, sanden och den dyra ölen. Vi hade Thanksgiving att fira i Orlando och en hel del förberedelser stod på schemat.