Fotboll och en ny vän

Hey!
 
Först och främst; när jag skriver "fotboll" menar jag självklart soccer. Skulle jag skriva om den amerikanska varianten så kommer jag skriva "amerikansk fotboll". När jag skrev det här inlägget märkte jag att jag anmärkt på flera ställen "(soccer)" så jag tänkte reda ut det här direkt. Antar att jag blivit lite amerikaniserad och tänker på amerikansk fotboll när jag skriver fotboll..
 
Hur som helst. När min storebrorsa kom hem från ett års studier i USA för många år sedan minns jag att han pratade om skillnaderna i fotboll mellan Europa och USA. Efter snart en månad här har jag spelat med både utbytesstudenter och amerikanare vid flera tillfällen och jag kan bara säga att jag håller med min bror. De matcher jag har sett spelar man exempelvis ofta 3-4-3 med ett diamantmittfält, vilket är väldigt offensivt. För er som inte förstår vad detta innebär så spelar man alltså med 3 försvarare, 4 mittfältare (där den ena innermittfältaren har en utpräglad offensiv roll och den andra en mer defensiv roll) och 3 anfallare. Detta kan jämföras med Sverige och Europa där man allt som oftast spelar olika kombinationer av 4-4-2 och 4-5-1. Mentaliteten är också mycket mer offensiv där sidleds- eller hemåtpassningar är utrotningshotade. Generellt kan man också säga att amerikanarna har en väldigt fin teknik men, efter vad jag sett hittills, ett jäkligt dåligt tillslag. Detta innebär att det är en hel del dribblingar och kortpassningar. Möjligen grundar det hela sig i amerikanernas vilja att underhålla då de flesta skulle säga att denna typ av fotboll är roligare att titta på jämfört med den svenska så kallade brunkarfotbollen med "långa bollar på Bengt". Just underhållning ligger ju, som man verkligen märkt, amerikanarna varmt om hjärtat. Innan, efter och under de olika idrottsarrangemangen tar man vara på varje sekund att dela/slänga ut souvenirer till publiken, spela musik och framföra dansnummer och annat spektakel. 
 
Skolan har inget officiellt fotbollslag utan det som liras är olika typer av studentserier och någon lokal liga. Jag blev i veckan erbjuden att spela med två olika lag och jag hade lite svårt att bestämma mig. Det ena laget var för businesstudenter och jag fick erbjudandet av en snubbe på min finanskurs. Han verkar schysst och han sa att alla utom en i laget är utbytesstudenter. Det andra laget är ett så kallat fraternitylag. Fraternities är studentorganisationer där organisationen äger stora fina hus där medlemmarna bor och har en jäkla massa fester och andra event. Inbjudan till det här laget kom via en svensk utbytesstudent, Jonas, som jag lärt känna här och som hänger i de grabbarnas hus. Jag funderade några dagar men bestämde mig till slut för att lira med det senare laget. Det blir lätt så att man hänger med de andra utbytesstudenterna men jag vill ju lära känna amerikanare också och jag har funderat på att engagera mig i någon fraternity. Igår träffade jag laget för första gången då vi bestämt att lira nere vid Florida Avenue. Det första jag fick höra är att laget hade haft "vissa motgångar" den senaste säsongen då man hade förlorat alla matcher och inte gjort ett enda mål.. Kvaliteten på de som var med var väl ungefär som när vi spelade fotboll på rasterna i mellanstadiet men det verkade vara ett riktigt skönt gäng så det blir nog skoj ändå. Första matchen på måndag 21.00.
 
Idag var jag, Filippa och Squeezeman (se tidigare inlägg) och kollade på damernas volleyballmatch. Riktigt bra drag och jävlar vilken kul sport det var att titta på. Publiken var riktigt engagerad och det var ett otroligt snabbt och spännande spel. Efter 2-2 i set lyckades Illinois vinna med 16-14 i avgörande, kul! Efter matchen hade Squeezeman lektion så jag och Filippa drog till Archen (det stora gymmet) där vi simmade en kilometer. Ikväll är vi inbjudna till Becky, amerikanskan som gjorde en utbytestermin i Uppsala i våras. Filippa ska gå hem tidigt då hon ska iväg och segla imorgon bitti men jag är inte främmande för att göra stan ikväll. 
 
Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Anneli Richert

Hej :)
Den 12. var det en månad sen ni flyttade "over there" så tänk vad mycket ni har sett och hunnit med !!
Lycka till med fotbollen! Det blir säkert jätte skoj :)
Här sägs det vara den sista varma helgen i år och sen börjar regn och höst :( Men samtidigt veckorna går så himlans fort så...träffade lite "tjejer" på middag här om dagen och hörde att Martin (Jonas) ska bli pappa :)
Många kramar till er!! Love you <3

2013-09-14 @ 10:44:40
Postat av: goran(pappa) Richert

Hej Wille och Filippa
Jag ar i Kina just nu och vi var en svang till Tibet.
Otroligt fint,och harliga manniskor.Nu tillbaka i Peking.Aker hem troligen pa torsdag om allt funkar.Kul att du har hittat lite folk att spela fotboll med.Ni verkar att ha det fint.Ta vara pa varann och ha roligt.Manga kramar till er bada.FAR

2013-09-23 @ 15:58:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0