Undergrad or underground?

Promenad hem genom campus
 
Ännu en bra, men lång, dag börjar lida mot sitt slut. Jag kom hem efter kl.19 och Wille är fortfarande inte hemma utan iväg och spelar fotbollsmatch. Idag har vi faktiskt varit riktigt duktiga och suttit på biblioteket hela eftermiddagen. Testade ett nytt bibliotek idag och det är det enda underjordiska biblioteket i USA. Anledningen till att de byggde det under marken var för att bredvid ligger USAs äldsta majsfält som är alldeles heligt för skolan och ingen, absolut ingen, får gå in på det där majsfältet. Går man in där så riskerar man att bli religerad från skolan. Så om de hade byggt biblioteket ovan jord hade det skuggat majsen så därför fick man bygga det under jorden istället. Lite smådeppigt att sitta som i en bunker kan man tänka sig men i mitten fanns det som en innegård som fungerar som ljusinsläpp så där satte jag mig och kombinerade plugg med att njuta av sommarens sista värme! Belönade mig själv med en fika tillsammans med Cattis som tydligen också satt och tryckte i ett hörn. Har en känsla av att det inte är sista gången som man hamnar på det där cafét.  
 
Man ser cyklarna på "taket" som egentligen är markplan.
Oklart för många om det heter Undergrad eller Underground Library
 
När man pluggat blir man hungrig och som student så finns det ju inget bättre än saker som är gratis. Att det då bjöds på gratis BBQ för utbytesstudenter och amerikaner som själva varit på utbyte passade oss alldeles utmärkt. Det bjöds på kycklingvingar i diverse såser, pommes, mozarella sticks och lökringar, denna ljuva amerikanska matkultur! Träffade både vår franska vän Clem, en av de franska tjejerna som fyllde år förra veckan, lite folk från den fester, lite andra utbytesstudenter, våra underbara amerikanska vänner som var i Uppsala i våras och lite annat nytt folk så det var absolut en lyckad kväll. Tanken var att man skulle bli ihopmatchad med en buddy, en amerikan som kan hjälpa en lite mer praktiska grejer och bli ens vän. Wille hade "oturen" att bli tilldelad Cristina, en av de amerikanska tjejerna som var i Uppsala. Lite trist att få en buddy som man redan känner. Jag hittade aldrig någon men hoppas bli tilldelad någon schysst senare under hösten. Nu ska jag gå igenom morgondagens PowerPoint för min psykologilektion och sedan somna gott!
 

Kommentarer
Postat av: Mona Richert

Hej kära nyamerikaner!
Kul och intressant att läsa allt nytt ni skriver i er blogg. Skönt att höra att ni har det bra. Lite orolig och fundersam är jag dock:) hur kommer ni att se ut efter att ni stoppat i er all amerikansk mat:) fniss. Kram på er /Mona

2013-09-24 @ 20:44:22
URL: http://oneyearoverthere.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0