Smygstart på semestern!

Efter en riktigt lyckad jul med mat och julstämning så var det dags att 27 december ta våra väskor och bege oss på två veckors semester! Första anhalten var tre nätter i Chicago. Kändes faktiskt riktigt skönt att åka till Chicago utan att ha något särskilt planerat uatn kunna knalla runt i stan och göra det man var sugen på utan att behöva stressa runt. Så på fredagsmorgonen tog vi tåget till Chicago och väl framme åt vi lite lunch och promenerade sedan till hotellet som låg mitt i downtown. Hotellet hade vi bokat för säkert två månader sedan och lyckats få en bra juldeal med svit på sextonde våningen, utsikten ser ni på bilden ovan. Så vi satte oss i soffan och drack lite vin, njöt av fredsgamys och kollade in allt liv på gatorna nedanför oss.

Nästa dag sken solen och det kändes nästan lite vårigt. Eftersom ingen av oss var särskilt sugen på att ge sig ut i reakaoset i butikerna så tog vi bussen till norra delen av stan och ett område som heter Andersonville. Det är ett gammalt svensk kvarter där många av alla tusentals svenska utvandrare hamnade i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Vi tog en sväng på the Swedish-American Museeum. Jag köpte Kexchoklad och Wille en Sverigetröja. Vi hittade en liten svensk dam som lämnade Sverige på 40-talet och bott i Chicago sedan dess, ja hon var alltså museumbesökare precis som vi och inte en del av utställningen! Efteråt blev det lunch på restaurangen Svea tvärs över gatan. Efter maten bjöd de på glögg som var rejält spetsad, antagligen ville de få oss att känna oss som vi var i Sverige. Med både svenska flaggan och en bild på Kungen på väggen så var det inte så illa.

Under lördagskvällen fixade vi mat på hotellrummet och sedan gick vi ut för att spana in kvällslivet. Första stället hade Bloody Mary som kvällens drink, Fint! sa Wille Vi tar två! Efter varsin sipp utbrast både jag och Wille i kör Oh fy fan! Det må ha varit bra pris, men tomatjuice med vodka var inget för oss, så när bartendern kollade bort drog vi snabbt på jackorna och drog till en liten irländsk pub som vi varit på tidigare. Tidigt i höstas när vi var i Chicago med Cattis och Clem hamnade vi på en pub i en källare där de servared något som de kallade Cinnamon Crunch och som smakade precis som tomtegröt! Eftersom det var juletider och den risgrynsgröten jag hade försökt laga till jul resulterade i kräkreflexer, gav vi oss ut i natten för att hitta denna lilla källarpub. Lokalsinnet var på topp och efter en liten stund hittade vi rätt och lyckan var total och de hemska smakerna från Mary som bortblåsta!

Aldrig mer!

Det var skönt att bara kunna glida omkring i Chicago och inte göra något särskilt alls. På söndagen var det blåsigt och snöblandat regn så vi tog en liten promenad ner till den berömda Bönan för lite obligatoriska turistfoton, sedan låg vi inne på hotellet och kollade på film, kikade in på hotellets gym och på kvällen gick vi till en mysigt engelsk restaurang och åt jättegod Shepherd's Pie, kändes nästan som att vara tillbaka I St Albans! Sedan var det bara att packa väskorna för morgonen därpå skulle vi ta tunnelbanan ut till flygplatsen och bege oss mot MEXIKO!